همانطور که میدانیم ( اگر نمیدانیم میتوانید به قسمت پروتکل های هوشمند سازی مراجعه فرمایید) knx یکی از پروتکل های هوشمند سازی رایج در دنیا میباشد که توسط انجمن knx در بلژیک ارائه شده و مدیریت میشود.

نحوه سیم کشی این پروتکل مطابق با توضیحات ذیل می باشد.

تفاوت سیم کشی سنتی و هوشمند

با روند رو به رشد استفاده از خانه هوشمند و هوشمند سازی پروژه های درحال ساخت توسط مجریان و پیمانکاران برق ساختمان، تفاوت سیم کشی هوشمند و سنتی یکی از دغدغه های اصلی برای دوستانی که برای بار اول تجریه اجرای سیم کشی هوشمند ساختمان را دارند می باشد.

نحوه سیم کشی خانه هوشمند با سیم کشی سنتی تفاوت هایی دارد که در یک بیان ساده می توان گفت در حالت سنتی برای کنترل هر مصرف کننده ، کلیدی سر راه تغذیه آن قرار می دهیم ولی در سیم کشی هوشمند یک خانه طبق استاندارد سیم کشی هوشمند تمامی مصرف کننده ها از تابلو برق هوشمند و در واقع ماژولهای خروجی (مثل رله و ...) تغذیه و کنترل می شوند.

سیم کشی کلید هوشمند

همزمان در شکل شماتیک فوق نحوه سیم کشی کلید هوشمند را نیز ملاحظه میفرمایید. خط سبز در شکل نماد کابل دیتا میباشد که عموما از کابل شبکه یا کابل knx استفاده میگردد.

نقشه سیم کشی خانه هوشمند

همچنین از این قسمت نمونه نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان را دانلود فرمایید. توجه فرمایید که این نقشه صرفا جهت آشنایی بیشتر با نحوه ی سیم کشی برق هوشمند ساختمان میباشد و میتوانید جهت هرگونه سوال و ابهامی برای پروژه های اجرایی از کارشناسان خانه هوشمند کوباکو به طور رایگان مشاوره بگیرید.

خانه هوشمند بدون سیم کشی

برخی از سیستم های خانه هوشمند که بیشتر مناسب ساختمان های ساخته شده و در حال بهره برداری هستند ،ارتباط بین تجهیزات هوشمند را به طور وایرلس (بی سیم) انجام می دهند. که بدیهی است در این حالت نیز همچنان نیاز به سیم کشی برای تغذیه مصرف کننده ها مثل روشنایی ها ،فن کوئل و .... هستیم و صرفا دستورات و دیتا بین قطعات به طور بی سیم منتقل می شود که برای روشن تر شدن این موضوع به مقایسه خانه هوشمند سیمی و بیسیم مراجعه فرمایید. و همچنین به عنوان نمونه کلید های لمسی بی سیم خانه هوشمند کوباکو را ملاحظه فرمایید.