خانه هوشمند امید به زندگی را تغییر خواهد داد. در واقع خانه های هوشمند سبک زندگی خاصی را برای انسان مدرن تعریف می کنند. زندگی در فضایی که همه اجزا و ابزار آن به هم مرتبط هستند. و هوش مصنوعی در بستر فضای آنلاین، مدیریت امور؛ و شما می توانید در محیط امن تر، جذاب تر و در دسترس تر زندگی کنید.

خانه هوشمند چیست؟

به زبان ساده، خانه هوشمند خانه ای است که تمام یا اکثر دستگاه های آن به اینترنت متصل هستند و می توان از طریق این فضا مدیریت کرد. این فناوری برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است. اما امکانات و شیوه های کار آن در دهه اخیر و با رشد فناوری ها، وسایل ارتباطی و ارتباطی پیشرفت زیادی داشته است. این روزها ابزارهای زیادی برای توسعه خانه های هوشمند طراحی و ساخته می شوند. هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند.

با چند مثال ساده می توانیم فضای خانه هوشمند را بهتر درک کنیم. اولین مثال را به موضوع مدیریت انرژی اختصاص می دهیم. مصرف انرژی ساختمان یک عامل مالی مهم در هزینه های ماهانه و سالانه است. گجت های خانه هوشمند می توانند در این زمینه بسیار موثر باشند. این ابزارها به کولرهای گازی (گرمایش و سرمایش) کمک می کنند تا کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشند. در واقع با ترموستات محیطی و اتصال به اینترنت می توانید دمای ساختمان را از طریق گوشی هوشمند خود کنترل و مدیریت کنید. این کار از راه دور نیز امکان پذیر است. این به شما امکان می دهد دمای محیط را در سطح مورد نظر حفظ کنید.

 

خانه هوشمند چگونه کار میکند؟

پس از آشنایی با قابلیت های مختلف خانه هوشمند، اکنون به این سوال پاسخ می دهیم که خانه هوشمند چگونه کار می کند. خانه هوشمند را می توان به عنوان یک شبکه سه لایه در نظر گرفت.

پیچیدگی های فنی طراحی و اجرای خانه هوشمند را کنار بگذارید. ما می توانیم در مورد چگونگی کارکرد آن به زبان ساده تر صحبت کنیم.

خانه های هوشمند ترکیبی از اتصال اینترنت بی سیم یا سیمی قوی، نرم افزار مدیریت خانه هوشمند، وسایل برقی و الکترونیکی خانگی، سنسورها و ترموستات ها و سایر جزئیات کوچک هستند. هر دستگاه الکترونیکی، از قهوه ساز گرفته تا یخچال و سینمای خانگی، می تواند به یک سیستم خانه هوشمند متصل شود که دارای قلب تپنده و نرم افزار نصب شده بر روی گوشی های هوشمند است.

اولین لایه

ما این لایه را رابط کاربری نامیدیم و شامل تجهیزاتی است که کاربر می تواند با آن عملیات کنترلی مورد نیاز را انجام دهد. این لایه می تواند شامل سوئیچ های کنترل محلی، نرم افزار کاربردی خانه هوشمند و سنسورهای کنترل باشد.

این لایه تنها لایه ای است که کاربر به طور مستقیم با آن در تعامل است. با این حال، در برخی موارد، کاربر ممکن است در تماس مستقیم با سنسورها نباشد. به کمک این لایه، کاربر قادر خواهد بود نیازهای خود را برای یک خانه هوشمند بیان کند. دستوراتی مانند روشن یا خاموش کردن لامپ یا سایر وسایل الکتریکی.

دومین لایه

این لایه رابط بین لایه کاربر و دستگاه است. این لایه دستورات شما را به لایه تابع منتقل می کند. این لایه به طور کلی شامل یک دستگاه رابط به نام کنترل کننده مرکزی است. با این حال، در برخی از سیستم ها، دستگاه کنترل مرکزی حذف شده است و بستر اینترنت به عنوان یک لایه رابط عمل می کند.

سومین لایه

لایه آخر معمولا از رله ها، شیرهای برقی و .. تشکیل شده است که این دستگاه ها با عملکرد خود دستورات شما را انجام می دهند. به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید سیستم سرمایش یا گرمایش را راه اندازی کنید، شیر برقی این کار را برای شما انجام می دهد.

همچنین مثلاً برای روشن یا خاموش کردن لامپ یا وسایل الکتریکی دیگر، رله باید قطع یا وصل شود. اکنون به این سوال پاسخ داده ایم که خانه هوشمند چگونه کار می کند.

به طور خلاصه، زمانی که درخواست خود را از طریق اپلیکیشن یا با کمک سوئیچ های کنترل محلی ارسال می کنید، این دستور به کمک لایه رابط به لایه عملکردی منتقل می شود و عملیات درخواستی انجام می شود. فرآیندی که می خواهید می تواند شامل روشن یا خاموش کردن هر بخشی از سیستم خانه هوشمند باشد.

مزایا ساختمان هوشمند چیست؟

کارایی

با لمس یک دکمه یا یک برنامه تلفن همراه، می توانید چندین دستگاه یا سیستم را کنترل کنید. با دستگاه های هوشمند امروزی می توانید سرما و گرمای محیط را کنترل کنید. چراغ را با یک کلیک در هر نقطه از خانه خود روشن یا خاموش کنید. این نه تنها یک روش موثر است، بلکه به شما در صرفه جویی در مصرف برق نیز کمک می کند. تا از یک زندگی ساده و راحت نهایت لذت را ببرید.

 

راحتی و آسایش بیشتر

اولین هدف ساختمان های هوشمند افزایش آسایش و رفاه ساکنین است. دنیای مصرف‌کننده مدرن استفاده از هر چیزی را به نفع تجمل تشویق می‌کند. فناوری یکی از مظاهر مدرن این جهان است. هوشی فراتر از آنچه می توانید تصور کنید بسازید. آنها راحتی، تجمل و راحتی را برای شما به ارمغان می آورند.

اگر قبلاً با خانه هوشمند آشنا نیستید؛ احتمالاً از ویژگی هایی که این سیستم ارائه می دهد شگفت زده خواهید شد. ساختمان هوشمند سبک زندگی شما را تغییر می دهد. شما می توانید تقریباً هر چیزی را در خانه هوشمند خود از دور و نزدیک کنترل کنید. برای مثال می توانید از طریق تلفن همراه و با اتصال به شبکه، چراغ ها و سیستم گرمایش و سرمایش منزل خود را تنظیم کنید.

همچنین می توانید اقدامات خاصی را برای انجام برخی از فعالیت های معمول تعریف کنید. برای مثال، کتری برقی را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار در ساعت هفت و سی و پنج دقیقه صبح روشن شود. علاوه بر این، یک سیستم ساختمان هوشمند می تواند به طور هوشمند به عوامل مختلفی پاسخ دهد. به عنوان مثال، میزان نور در چراغ ها را می توان بر اساس میزان نور محیط کم یا زیاد کرد. به طوری که نور محیط همیشه در حد مشخصی تنظیم می شود.

 

حفاظت

ساختمان هوشمند فقط انجام برخی فعالیت های ساده و جذاب نیست. این روش می تواند برای امور مهم تری مانند افزایش امنیت ساختمان موثر باشد. دوربین های مداربسته، قفل های هوشمند، سیستم های کنترل تردد، سیستم های دزدگیر که هنگام باز و بسته شدن در و ... از جمله موارد مهمی هستند که می توانند امنیت منزل شما را به کمک خانه هوشمند افزایش دهند. به عنوان مثال، تصور کنید که می توانید در را با تلفن همراه از راه دور قفل یا باز کنید.

اما این تنها ویژگی امنیتی سیستم ساختمان هوشمند نیست. اما بر اساس خلاقیت های مختلف، می توانید از آن برای اهداف مختلف استفاده کنید. اعلام حریق، زلزله، نشت گاز و ... از مواردی است که امنیت خانه های هوشمند را افزایش می دهد.

 

صرفه جویی در هزینه

هزینه های انرژی در سراسر جهان بالاست. این تعداد روز به روز در حال افزایش است. به طوری که می توان یکی از هزینه های اصلی هر خانه را قبض های مختلف در نظر گرفت. مصرف انرژی در ایران، البته تا چند سال پیش کم. اما این روزها با حذف یا کاهش یارانه های دولتی بسیار افزایش یافته است. یک سیستم ساختمان هوشمند با کمک چراغ ها و ترموستات های هوشمند می تواند در هزینه های انرژی بسیار صرفه جویی کند. برای مثال تصور کنید به جای روشن کردن کولر در طول روز که در خانه نیستید. آن را تنظیم کنید تا یک ساعت قبل از بازگشت روشن شود.

نکته بسیار مهمی که می تواند در هوشمندسازی ساختمان به شما کمک کند نصب آنتن مرکزی است که در مطالب قبلی در مورد مزایای آنتن مرکزی در ساختمان های بزرگ بسیار بحث شده است. اگر هنوز فکر می کنید که هوش ساختمانی مزایای زیادی به شما ارائه نمی دهد. پیشنهاد می کنیم به سایر مقالات سایت خانه هوشمند مبنا مراجعه کنید.