این مقاله به مقایسه خانه های هوشمند در ایران با خانه های هوشمند در جهان می پردازد.

در این مقاله ویژگی ها، پروتکل ها، شباهت ها و تفاوت ها را مقایسه کرده ایم

امکانات و مزایای خانه های هوشمند

قبل از اینکه به سراغ خانه‌های هوشمند در ایران برویم، نگاهی به ویژگی‌های موجود در خانه‌های هوشمند در جهان بیندازیم تا بتوانیم مقایسه معتبری در این زمینه داشته باشیم.

امکانات موجود در خانه های هوشمند در دنیا بسیار متنوع است؛ بنابراین بررسی این احتمالات به صورت موردی امکان پذیر نیست. از این رو به بررسی امکانات موجود در خانه های هوشمند در دنیا می پردازیم.

صرف نظر از پروتکل مورد استفاده برای ساخت هوشمند، ویژگی های ارائه شده در خانه های هوشمند تقریباً یکسان است. خانه های هوشمند در دنیا می توانند ویژگی های زیر را در اختیار کاربر قرار دهند:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • نظارت بر تجهیزات الکتریکی
  • کنترل سرمایش و گرمایش
  • کنترل درب ورودی و پارکینگ
  • مانیتور سیستم امنیتی
  • کنترل شیرهای اصلی آب و گاز و سیستم آبیاری

تمامی موارد فوق توسط خانه های هوشمند ایرانی به نمونه های خارجی نیز قابل ارائه می باشد. شرکت های تولیدی ایرانی علاوه بر واردات شرکت های نصب کننده تجهیزات خارجی در خانه های هوشمند، تمامی تجهیزات لازم برای هوشمندسازی ساختمان را در اختیار کاربران قرار می دهند.

پروتکل های خانه هوشمند

اولین چیزی که در دنیای خانه هوشمند به آن نگاه می کنیم پروتکل ارتباطی است که در سیستم خانه هوشمند هوچمند استفاده می شود.سیستم های خانه هوشمند از پروتکل های مختلفی استفاده می کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله آشنایی با پروتکل های خانه هوشمند مراجعه کنید.

سازندگان مختلف تجهیزات هوشمند ساختمان در سراسر جهان از پروتکل های متفاوتی برای ارتباط بین دستگاه ها استفاده می کنند. برخی از پروتکل ها منحصراً توسط یک سازنده استفاده می شود. اما برخی از پروتکل های دیگر معمولا توسط بسیاری از سازندگان استفاده می شود.

پروتکل می تواند به عنوان یک زبان ارتباطی برای دستگاه ارائه شود. خانه های هوشمند ایرانی و تمامی تجهیزاتی که از پروتکل خاصی استفاده می کنند، قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. این به کاربر کمک می کند تا از تجهیزات مختلف برای ایجاد هوشمندی استفاده کند. این بدان معناست که کاربر می تواند به ویژگی های بیشتری دسترسی داشته باشد.

چندین پروتکل در تجهیزات هوشمند ساختمان استفاده می شود. پرکاربردترین پروتکل ها در خانه های هوشمند در جهان عبارتند از :

  • پروتکل knx
  • پروتکل mod-bus
  • پروتکل Z-wave
  • پروتکل S-bus
  • پروتکل zigbee

شرکت های فعال در زمینه هوشمند سازی ساختمان در ایران به دو گروه شرکت های تولیدی و شرکت های وارد کننده تقسیم می شوند. شرکت های واردکننده اکثر محصولات ساخت چین بوده و تعداد کمی از شرکت ها محصولات اروپایی را وارد بازار ایران می کنند.

محصولات تزریق شده توسط شرکت های واردکننده اغلب از این پروتکل ها برای خانه های هوشمند دنیا استفاده می کنند. اما گروه دوم شرکت های تولیدی ایرانی هستند. این شرکت ها نیز محصولات خود را در دو مجموعه پروتکل بین المللی و داخلی تولید می کنند.

پروتکل‌های بین‌المللی S-bus و mod-bus از محبوب‌ترین پروتکل‌های تولیدکنندگان ایرانی هستند. اکثر سازندگان نیز از پروتکل های اختصاصی برای ارتباط بین دستگاه ها استفاده می کنند. تجهیزاتی که از پروتکل اختصاصی استفاده می کنند. اغلب با محصولات تولید کنندگان دیگر ترکیب نمی شود.

نمونه لوازم خانه هوشمند

دستیار صوتی

برخی از تولیدکنندگان خارجی تجهیزاتی تولید می کنند که می توان آن را از طریق دستیار صوتی کنترل کرد. در این مقاله قصد نداریم به بررسی مزایا و معایب این سیستم بپردازیم و تنها به وجود آن اشاره می کنیم.

داشتن دستیار صوتی به خودی خود یک گزینه جذاب است. ذکر این نکته ضروری است که همه محصولات خارجی توانایی برقراری ارتباط با دستیار صوتی را ندارند. محصولات جدید ساخته شده در زمینه هوشمندسازی ساختمان قابلیت ارتباط با دستیار صوتی را دارند.

شرکت های خانه هوشمند ایرانی نیز در حال تحقیق و توسعه برای برقراری ارتباط با دستیار صوتی هستند.

ادغام دوربین و خانه هوشمند

برخی از شرکت‌های بزرگ خانه‌های هوشمند دارای دوربین‌ها و سیستم‌های خانه هوشمند هستند. یکی از نمونه های آن آمازون است. محصولات آمازون الکسا طیف گسترده ای از جمله دوربین های هوشمند را پوشش می دهند.

این ویژگی توسط همه شرکت های هوشمند ارائه نشده است. ادغام دوربین و خانه هوشمند (هم به صورت یکپارچه و هم در قالب برنامه) به زیرساخت های عظیم نیاز دارد. به همین دلیل، همه شرکت ها نمی توانند این امکان را ارائه دهند. از جمله امکانات مورد نیاز بانک های اطلاعاتی با ظرفیت بالا می باشد.

تفاوت های جزئی دیگری نیز بین خانه های هوشمند ایرانی و نمونه های خارجی می توان یافت که به دلیل اهمیت کم از پرداختن به آنها اجتناب می کنیم.

نتیجه

بر اساس مطالب این مقاله، تفاوت اصلی خانه های هوشمند ایرانی با شرکت های خانه هوشمند خارجی، امکان انطباق با محصولات سایر شرکت ها است. برخی از محصولات خارجی نیز قابلیت ادغام با دستیار صوتی و دوربین های امنیتی را دارند.

به طور کلی، عامل تعیین کننده در انتخاب سیستم خانه هوشمند علاوه بر نیاز کاربر، قیمت تجهیزات است. قیمت محصولات خارجی اغلب چندین برابر قیمت داخلی است. این در حالی است که امکاناتی بیشتر از نمونه ایرانی در اختیار کاربر قرار نمی دهند.

علاوه بر این، شرکت های ایرانی در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش عملکرد بهتری نسبت به همتایان خارجی خود دارند. از اینکه در پایان مقاله نظرات ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.