خانه هوشمند اصطلاحی است که این روزها به هدف بسیاری از شرکت های مطرح فناوری تبدیل شده است به طوری که روزانه اخبار زیادی از معرفی فناوری های جدید در این زمینه به گوش می رسد. اما دقیقاً نام خانه هوشمند چیست و خانه هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

با انتقال ما از تلفن های همراه معمولی به تلفن های هوشمند، ما شاهد جهش بزرگی در ارتباطات بوده ایم. به جای اینکه فقط بتوانیم تماس برقرار کنیم و پیامک ارسال کنیم، اکنون با استفاده از تلفن های هوشمند به اینترنت متصل می شویم، ایمیل می فرستیم، پیام های فوری ارسال می کنیم، فایل های مورد نیاز خود را دانلود می کنیم و بسیاری موارد دیگر که نیاز به اتصال دارند.

در مورد خانه های هوشمند نیز وضعیت به همین منوال است. تفاوت اصلی خانه های هوشمند با خانه های معمولی در این است که تمامی دستگاه ها در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل شده و توسط یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند.

مزایای خانه هوشمند چیست؟

  • کنترل هوشمند سیستم های روشنایی، سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع با توجه به حضور مردم
  • تامین روشنایی، دما و رطوبت بهینه از طریق مدیریت بهینه تجهیزات
  • شناسایی تجهیزات معیوب یا استفاده بیش از حد
  • تجهیزات نظارت بر مصرف انرژی
  • مدیریت هوشمند تجهیزات بر اساس عرضه و تقاضای انرژی
  • افزایش ایمنی ساختمان از طریق سیستم های اعلام و اطفاء حریق
  • افزایش امنیت ساختمان از طریق سیستم های امنیتی پیشرفته و کنترل ترافیک
  • از دوربین های مدار بسته و سیستم های هشدار برای نظارت دقیق بر مناطق مهم ساختمان استفاده کنید
  • قطع خودکار گاز، آب و برق ساختمان در هنگام زلزله برای کاهش آسیب های ثانویه

خانه های هوشمند به سرعت در حال توسعه هستند تا راحتی و امنیت را برای کاربران فراهم کنند. امروزه از فناوری های مختلفی برای اتوماسیون ساختمان های بزرگ استفاده می شود که از آن جمله می توان به کنترل روشنایی، کنترل دما، کنترل درب، پنجره و کور و یا دوربین مدار بسته و سیستم های امنیتی و ... اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده در خانه های هوشمند می توان به کاربردهای دیگری اشاره کرد که از دیگر مزایای خانه هوشمند از جمله کنترل چند رسانه ای، آبیاری گیاهان و حتی تغذیه حیوانات خانگی می باشد.

علاوه بر ایجاد آسایش و امنیت مضاعف در خانه، به بهبود مصرف انرژی و صرفه جویی در زمان و هزینه های نگهداری ساختمان نیز کمک می کند. این سیستم ها علاوه بر مخاطبان معمول خود می توانند به بهبود کیفیت زندگی سالمندان و افراد عادی نیز کمک کنند.

امکانات خانه هوشمند

1 - روشنایی هوشمند

با استفاده از سیستم BMS می توان روشنایی قسمت های مختلف ساختمان را هوشمند کرد. کنترل روشنایی یکی از مزایای خانه هوشمند است که شامل روشن و خاموش کردن خودکار، تنظیم میزان روشنایی، کاهش یا افزایش آن و همچنین تعیین و نظارت بر وضعیت آن و امکان روشن و خاموش کردن آن از راه دور است. و خارج از ساختمان

2- سیستم های حفاظتی و امنیتی

سیستم اعلام و اطفاء حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مدار بسته، ضد آب، حفاظت در برابر سیل و برق گرفتگی نیز قابل اتصال و کنترل به سیستم BMS می باشد.

3- در و پنجره و پرده و سایبان

با استفاده از سیستم BMS می توان این تجهیزات را کنترل کرد، وضعیت آن را مشاهده کرد و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد، حتی با استفاده از حسگر اثرانگشت یا کارت آی سی، علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر، امکان طبقه بندی و اعمال قابلیت دسترسی نیز وجود دارد. به زمان نیز که یکی از خاص ترین مزیت های یک خانه هوشمند است.

4 - سیستم های سرمایشی و گرمایشی (تهویه مطبوع)

سیستم های سرمایشی و گرمایشی می تواند شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات خانگی، تجهیزات مرکزی واقع در موتورخانه مانند کولر، دیگ آب گرم، پمپ سیستم، برج خنک کننده و غیره و تجهیزات خانگی مانند فن کویل، کولر و هوا باشد. نرم کننده ها از طریق سیستم BMS می توان تجهیزات مرکزی را در زمان های مشخص و از راه دور روشن و خاموش کرد و همچنین با تغییر شرایط محیطی تغییرات لازم را اعمال کرد. همچنین این سیستم می تواند دمای اتاق را به صورت هوشمند کنترل کرده و در حالت ناموجود نسبت به خاموش شدن دستگاه اقدام کند.

5- سیستم های صوتی و تصویری و تجهیزات اداری

مزیت خانه هوشمند امکان استفاده از آرشیو صوتی مرکزی است که در آن امکان انتخاب موسیقی مورد علاقه وجود دارد یا برای اجرای مراسم مختلف می توان حالت های از پیش تعیین شده را انتخاب و اجرا کرد و یا تجهیزات اداری را از طریق این کنترل شده انتخاب کرد. سیستم.

6- سیستم کنترل ورود و خروج

در مورد ساختمان های اداری این سیستم می تواند ورود و خروج همه میهمانان و حتی ثبت عکس آنها را ثبت کند و در ساختمان های مسکونی امکان دریافت تصویر مشتری بر روی صفحه نمایش و در صورت عدم ثبت عکس وجود دارد. با زمان بازدید، حتی اگر اینترنت برای برقراری ارتباط با مهمانان از راه دور در دسترس باشد.

7- کنترل امکانات استخر، سونا و جکوزی

این سیستم می تواند به صورت هوشمند این دستگاه را روشن و خاموش کند و دستگاه های تصفیه دما را کنترل کرده و در صورت نیاز سایر کنترل های برنامه ریزی شده را اجرا کنند.

8- سیستم های ارتباطی

پشتیبانی از خطوط تلفن، پست صوتی و PBX نیز از ویژگی های این سیستم است.

9- تجهیزات برق ساختمان

در ساختمان های هوشمند می توان وضعیت تمامی وسایل برقی ساختمان را شناخت و کنترل کرد.

10- سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند گیاهان که در پاسیو یا داخل خانه موجود است، طبق برنامه از پیش تعیین شده به صورت خودکار اجرا می شود. در نتیجه، با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان، می توان ساختمان ها را در سطح مورد نیاز ایجاد کرد. هزینه چنین کاری بسته به سطح هوشمندی می تواند بسیار متفاوت باشد، اما امکان پذیر است.